Kledingwinkels: webshops vs. brick & mortar

In bepaalde gevallen heb je heel opeens nieuwe kleding nodig. Denk aan een feestje met een dresscode waar je tot voor kort niet van op de hoogte was. Of, om maar wat te noemen, een dag voordat je op vakantie gaat, erachter komen dat je bepaalde kledingstukken niet hebt, maar wel graag mee wil op vakantie. In situaties als bovenstaande deed zich altijd een dilemma voor: snel iets kopen als de winkels nog open zijn of toch maar creatief zijn, en zien hoe ver je komt met wat je hebt.

Met de opkomst en het volwassen worden van online winkelen is er echter nogal wat veranderd, want webwinkels weten consumenten steeds beter te bereiken met o.a. social media, online adverteren en natuurlijk door google. Ook andersom geldt dat consumenten steeds vaker online hun aankopen doen. Online winkelen heeft echter voor- maar zeker ook nadelen. De nadelen: lange verzendtijden, geen kundig advies en onduidelijkheid over betaalmethodes en verzendkosten. Voordelen zijn dat online shoppen op elk moment van de dag kan: een webshop is immers 24/7 “open” en dat je veel beter kunt vergelijken. Verder kun je aan reviews van andere kopers zien of een winkel betrouwbaar is of niet.

Omdat webwinkels meer en meer de strijd aangaan met fysieke winkels, proberen webwinkels de verschillen tussen webshops en fysieke winkels zo klein mogelijk te maken. Ook winkels waar je online kleding kunt kopen, doen hieraan mee. Bijvoorbeeld met het principe “vandaag besteld = morgen in huis.” Steeds vaker weten webwinkels hun processen zo in te richten dat je maar een dag hoeft te wachten tot je bestelling wordt geleverd, wat natuurlijk een uitkomst is voor de situaties beschreven in de eerste alinea. Alle webwinkels die het “morgen in huis” principe hanteren vind je op www.morgeninhuis.com. Er wordt al geëxperimenteerd met levering op dezelfde dag en de verwachting is dat dit uiteindelijk door een groot deel van de online retailers wordt aangeboden.

Ook het gebrek aan advies wordt steeds beter ingevuld door webwinkels. Meer en meer webshops implementeren een online chatfunctie zodat je als klant vragen kunt stellen aan het personeel. Handig als je denkt dat je het juiste gevonden hebt, maar het niet zeker weet. Daarnaast lukt het webwinkels steeds beter hun winkel zo vorm te geven dat verzendkosten en betaalmethodes duidelijk zichtbaar zijn en voldoende zijn voor klanten. Vaak doen ze dit door vanaf een bepaald bestelbedrag geen verzendkosten te rekenen en minimaal 3 verschillende betaalmethodes aan te bieden.

Al met al worden de verschillen steeds kleiner. De tijd zal leren of fysieke winkels concurrerend kunnen blijven nu webshops steeds dichterbij komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post Navigation